Farbanje i priprema čamca za sezonu
Sa dolaskom proleća vreme je za jednu od najuzbudljivijih aktivnosti za sve poklonike života na vodi - pripremu čamca za novu sezonu. Proleće je vreme kada se priroda budi, ali i kada počinje prava trka s vremenom da se čamac pripremi za narednih nekoliko meseci. Kako bi bili sigurni da će vaš čamac biti na vreme spreman za sve izazove, potrebno je pažljivo obaviti sve radnje, od prvog pregleda do završetka farbanja. Sve potrebne korake navešćemo u ovom blogu, pri čemu su saveti primenjivi na sve manje i srednje čamce, bez obzira na materijal korita.
Plovila ostavljena u vodi tokom zime mogu biti izložena oštećenjima raznih vrsta. Niske temperature, led i štetne materije mogu ostaviti ozbiljne posledice, pa se plovila zato često smeštaju u suve marine ili skladišta, posebno ako je reč o manjim čamcima. Međutim, mnogi vlasnici tokom zime ostavljaju čamac u vodi, ali tada je potrebno pripremiti se za nešto širi obim radova kada dođe proleće.
Prolećna Priprema čamca za plovidbu
Bez obzira na to da li je čamac bio na suvom ili u vodi tokom zime, priprema za novu sezonu uključuje sledeće:
-
Temeljno čišćenje plovila, uključujući uklanjanje nečistoća, trave i drugih ostataka koji se nakupljaju na trupu i drugim delovima plovila;
-
Farbanje plovila;
-
Inspekciju integriteta svih delova plovila, pregled svih sistema plovila, te zamenu i dopunu delova, materijala i tečnosti.
Čišćenje plovila
Detaljna inspekcija integriteta plovila podrazumeva temeljan pregled svih delova plovila kako bi se utvrdilo da li postoje neki problemi koji mogu uticati na bezbednost ili funkcionalnost plovila. Međutim, da bi se što preciznije utvrdilo stanje čamca koji je skladišten tokom zime, prvo ga treba temeljno očistiti.
Prvi korak u procesu čišćenja plovila je njegovo ispiranje, odnosno kvašenje čistom vodom. Za to možete da koristite crevo sa slatkom vodom, kako biste isprali sve ostatke soli i ostalih nečistoća sa trupa, palube i drugih delova plovila. Ispiranjem plovila, naravno, nećete ga očistiti u celosti, već ćete ukloniti površinske mrlje i alge, koje se mlazom vode lako skidaju. Ispiranjem palube možete da proverite i otvore za drenažu, koji moraju da budu čisti kako bi se sprečilo prevremeno propadanje unutrašnjosti čamca.
Dalji koraci u temeljnom čišćenju plovila podrazumevaju skidanje tvrdokornih mrlja i poliranje. Temeljno čišćenje se najćešće obavlja posebnim sredstvima za čišćenje. Čista i osušena paluba i trup vam pomažu da uočite sve potencijalne nedostatke, kao što je ispucali lak, pojava korozije ili oštećenost površinskih slojeva. Ukoliko su oštećenja evidentna, kao što u većini slučajeva jesu, pristupa se procesu pripreme za farbanje i farbanju čamca. Po pravilu, što je čamac bio bolje zaštićen tokom prethodne sezone, pre svega antivegetativnima bojama i UV zaštitom u vidu lakova i drugih premaza, to će posla biti manje.
Priprema plovila za farbanje
Ukoliko postoje oštećenja na zaštitnom sloju ili farbi na trupu ili palubi čamca, treba pristupiti sanaciji. Bez obzria na materijal plovila (drvo, aluminijum, plastika ili drugi), zbog kvaliteta i bezbednosti plovidbe treba ispraviti nedostatke, a u tome umnogome pomažu različiti premazi i boje.
Ukoliko osnovnim pranjem niste skinuli sve tragove algi i masnoće, koristite deterdžent za pranje plovila i isperite ga slatkom vodom. Sledi skidanje korozije, stare farbe, ispucalog sloja laka i antivegetativne zaštite. To možete uraditi brusilicom kod metalnih, ili šmirglom finije granulacije kod drvenih plovila. Pri šmirglanju i brušenju treba biti oprezan i fokusirati se na kritična područja. Ukoliko su metal i drvo u podvodnom delu čamca dobro “primili” primarni sloj farbe, ne treba brusiti i šmirglati sve do osnove plovila, već treba skinuti samo problematične slojeve. Pravilnim šmirglanjem i brušenjem se i dodatno ravnaju površine i plovilo sprema za dalje farbanje posebnim farbama za plovila.
Mere opreza pre farbanja plovila
Pre farbanja plovila potrebno je preduzeti određene mere opreza kako bi se osigurala bezbednost i zaštitila okolina od štetnih hemikalija. Prvo, treba obavezno nositi zaštitnu opremu, uključujući zaštitne rukavice, naočare i masku za lice, kako bi se izbegao direktan kontakt sa farbom. Antivegetativne farbe sadrže toksične sastojke koji sprečavaju lepljenje živih organizama na čamac, ali mogu da imaju i izuzetno negativan uticaj na zdravlje. Takođe, potrebno je osigurati dobru ventilaciju ili raditi napolju kako bi se smanjila koncentracija hemikalija u vazduhu. Ako su potrebne dodatne popravke ili brušenje, treba koristiti zaštitnu masku za lice kako bi se izbeglo udisanje štetnih čestica.
Većina farbi sadrži hemikalije koje mogu biti štetne, izazivajući iritaciju očiju, kože i disajnih puteva, kao i ozbiljnije probleme ako se udišu u velikim količinama tokom dužeg perioda. Farbe mogu burno da reaguju i u dodiru sa kožom i izazovu iritaciju i crvenilo, zbog čega uvek treba nositi rukavice. Važno je koristiti samo farbe koje su namenjene za plovila i pratiti uputstva proizvođača. Već sa ovim osnovnim merama zaštite, farbe za plovila su potpuno bezbedne za korišćenje, kao i sve druge farbe.
Podloga ili prajmer za plovila
Ukoliko želite da postignete najbolje rezultate, upotreba prajmer premaza ili podloge se smatra neophodnim korakom. Prajmer kao što je Hempel Primer ili podloga je vrsta premaza koji se nanosi na površinu plovila pre nanošenja konačnog sloja boje ili laka. Njegova glavna uloga je da obezbedi bolje prijanjanje konačne boje na površinu plovila, spreči prodor vlage i korozije, kao i da poboljša izgled završnog sloja boje.
Primer se nanosi na površinu plovila nakon što je površina očišćena i pripremljena za farbanje. Osim poboljšanja prianjanja boje, prajmer takođe pruža zaštitu od korozije i drugih oštećenja koja mogu da oštete površinu plovila. Prilikom izbora primer premaza, bitno je odabrati odgovarajući tip koji će odgovarati materijalu plovila i uslovima pod kojima će biti korišćen. Na primer, neki prajmeri su dizajnirani za korišćenje na metalnim površinama, dok su drugi prikladniji za drvo. Pored toga, postoje prajmeri koji su posebno namenjeni delovima ispod vode za sprečavanje osmoze na podvodnom delu, u samom antiosmotskom postupku, kao i za zaštitu čeličnih kobilica. Mogu se posebno kupiti i prajmeri za navdvodni deo plovila.
Pri nanošenju prajmera i drugih boja, uvek treba poštovati preporuke proizvođača koje se tiču međupremaznih intervala. Podloga mora dobro da se osuši kako bi pokazala svoje najbolje karakteristike, a postoje i prajmeri koji se suše brzo, pa je moguće nanošenje i više slojeva u toku dana. Ukoliko se prajmer nanosi u većoj debljniji filma, ili je usled hladnijeg vremena postao previše gust, koristi se razređivač za prajmer, kao što je razređivač Hempel prajmer. Ipak, imajte na umu da razređivanje prajmera može da našteti kvalitetu boje, tako da razređivanje treba svesti na minimum.
Boje za podvodni deo plovila
Kod farbanja plovila, važno je odabrati pravu vrstu farbe za svaki deo plovila. Farbe za podvodni i nadvodni deo plovila su različite i imaju različite karakteristike, a izbor prave vrste farbe zavisi od materijala od kojeg je plovilo napravljeno, korišćenja i uslova u kojima plovilo plovi.
Antivegetativne boje ili antifoulings, kao što je antialgin Hempel antialgin su premazi koji se nanose na podvodni deo plovila kako bi se sprečio rast algi i drugih organizama koji se mogu pričvrstiti na površinu plovila. Ovi organizmi mogu oštetiti plovilo, smanjiti brzinu i performanse plovila, i stvoriti neprijatan miris.
Sastav antivegetativnih boja obično uključuje otrovne supstance poput bakra, cinka, organskim i neorganskih jedinjenja koja sprečavaju rast organizama. Antifoulings su dostupni u različitim oblicima, uključujući jednokomponentne i dvokomponentne boje, sprejeve i paste. Takođe, postoje antifoulings boje na bazi vode i rastvarača. S obzirom da sadrže bakar i cink, ne treba ih nanositi na površine od lakih metala kao što je aluminijum, jer mogu da izazovu pojavu korozije.
Postupak nanošenja antivegetativnih boja uključuje pripremu površine, nanošenje podloge, nanošenje antivegetativne boje i ostavljanje da se boja osuši. Ove boje se najčešće nanose u 2-3 sloja, a za to možete koristiti četku ili valjak. Iako se premaz suši brzo, međuslojni interval najčešće iznosi 24 sati. Važno je napomenuti da se antivegetativne boje moraju nanositi u dobro provetrenom prostoru, koristiti zaštitnu opremu i pridržavati se sigurnosnih uputstava proizvođača.
Boje za nadvodni deo čamca
Boje za nadvodni deo plovila kao što je Poliuretanski lak Hempel lak igraju važnu ulogu u održavanju izgleda i zaštiti površine plovila od oštećenja usled sunčevog zračenja, prodora soli, vode i drugih spoljnih faktora. Ove boje su dostupne u različitim bojama, finišima i formulama, uključujući jednokomponentne i dvokomponentne boje, boje na bazi vode i rastvarača, lakove i epoksi smole.
Uloga boja za nadvodni deo plovila uključuje zaštitu površine od oštećenja usled spoljnih faktora, poboljšanje izgleda plovila i produženje životnog veka. Redovno nanošenje i održavanje boja za nadvodni deo plovila mogu poboljšati izgled i vrednost plovila, dok istovremeno pružaju zaštitu od oštećenja i produžavaju životni vek površine. Sastav boja za nadvodni deo plovila obično uključuje pigmente za bojenje, vezivne materijale koji povezuju pigmente i formiraju film na površini plovila, i aditive koji pružaju dodatnu otpornost na UV zrake, vodu i druge spoljne faktore. Za razliku od antivegetativnih boja, boje za nadvodni deo plovila sadrže manje ili nimalo otrovnih sastojaka.
Nanošenje boja za nadvodni deo plovila obično se sastoji od pripreme površine, nanošenja podloge i nanošenja boje. Možete primetiti, proces je isti kao i kod podvodnih delova čamca. Važno je odabrati pravu vrstu boje za nadvodni deo plovila u zavisnosti od materijala, uslova plovidbe i drugih faktora kako bi se osigurala najbolja zaštita i izgled plovila.
Pregled i provera stanja motora plovila pred sezonu
Farbanje je teži deo posla na pripremi plovila za novu seoznu, ali to ne znači da se sa jednakom pažnjom ne treba posvetiti i drugoj polovini posla, a to je proveri tehničke ispravnosti, pre svega motora, za zato vredi i o tome reći nekoliko reči, jer farbanje je samo deo šire pripreme.
Pregled motora plovila pred sezonu je važan korak u pripremi plovila za narednu sezonu plovidbe. Pre pokretanja motora potrebno je proveriti nivo ulja i kvalitet ulja. Što se tiče ulja i maziva, potrebno je proveriti nivo ulja u motoru, transmisiji i drugim delovima plovila gde je to potrebno. Ako je potrebno, potrebno je izvršiti zamenu ulja i filtera. Osim toga, potrebno je proveriti i dopuniti nivo hidrauličnog ulja i maziva u drugim sistemima plovila, kao što su pumpa za vodu, vodeno hlađenje, i slično
Rashladni sistem motora treba proveriti kako bi se osiguralo da nema curenja ili drugih problema koji bi mogli dovesti do pregrevanja motora. Takođe, potrebno je proveriti nivo rashladne tečnosti i dopuniti ga ako je potrebno. Akumulator treba biti u ispravnom stanju i potrebno je proveriti nivo tečnosti u bateriji i dopuniti ako je potrebno. Ako je baterija stara ili slaba, potrebno ju je zameniti. Remen i propeler treba proveriti kako bi se osiguralo da su u dobrom stanju i da neće dovesti do problema tokom plovidbe. Za kraj, potrebno je obaviti testiranje motora na suvom i u vodi kako bi se osiguralo da je motor u ispravnom stanju i spreman za sezonu plovidbe.
Naravno, iako posla ima dosta, ne treba zaboraviti na uživanje koje će malo truda doneti, kao i na odličan izgled čamca, koji je lako postići sa današnjim bojama i sredstaivma za reparaciju i zaštitu. Već posle dve ili tri sezone ove poslove počećete da radite bez potrebe za uputstvima, a čak i ako vam posao prve ili druge godine od nabavke čamca bude išao sporo, budite sigurni da ćete vremenom biti sve brži i da ćete naučiti koja sredstva najviše odgovaraju vašem čamcu.